Діти без якісної освіти :: Новини :: Офіційний веб-сайт Романівської районної державної адміністрація
« Новини

Діти без якісної освіти

 

Учні  без якісної освіти. Хто винен?…
Освіта – це інвестиції в майбутнє, основа успішної кар'єри і гідного життя. Від того, які знання здобудуть наші діти, залежатиме  їхня доля та доля нашої країни. Саме тому Уряд України продовжує реформи в галузі освіти, спрямовані на досягнення європейського рівня знань.
Міністр освіти і науки Сергій Квіт
 В освітянській сфері уже давно говорять про реформи, зміни у термінах навчання, профільне навчання, гарантований доступ до вищої освіти,  покращення якості навчання. Лише говоримо – проте змінювати і змінюватись не хочемо самі. Як показало останнє засідання сесії районної ради,  процес реформування і забезпечення якісною освітою дітей району свідомо затягується.  
Питання оптимізації мережі навчальних закладів виникло не сьогодні. У зв’язку із щорічним зменшенням чисельності учнів, його потрібно було розглядати ще років 5 тому. Так наприклад, у 2010\11н. році у районі нараховувалось 3599 учнів, 2014\15 – 3068, нині  2015\16– 2987. Мережа класів і учнів постійно зменшується, заклади освіти  та кількісний вчительський склад лишається незмінним.
Нині на теренах району нараховується 27 шкіл. З них: загальноосвітніх навчальних закладів І ступеня – 3 (у сільській місцевості);  І-ІІ ступенів – 6 (1– у міській місцевості, 5 – у сільській); І-ІІІ ст. – 18, з них закладів нового типу – 4 (3 – у міській, 1 – у сільській місцевостях). 
У зв’язку з малою кількістю дітей та недостатністю фінансування  у 2015 році було ліквідовано 3 школи: (Малокозарську(15 учнів), Годиську(..) ЗОШ І-ІІ ст, Пилипо-Кошарську(6 учнів)ЗОШ І ст., а також рерганізованоНивненську(10 учнів) ЗОШ І-ІІ ст. у І ступінь. 
З 1 листопада 2015 року  буде реорганізовано  Миропільську ЗОШ І-ІІ ст. в Миропільську ЗОШ І ст., Врублівський ліцей – у Врублівську ЗОШ І-ІІІ ст.
Станом  на 1 вересня 2015 року у районі  є школи І-ІІ ст.з надзвичайно малою наповнюваністю класів. Хижинецька ЗОШ І-ІІ ст.  нараховує  21 учня,  з них 11 навчаються за індивідуальною формою.  Товщанська ЗОШ І-ІІ ст. – 36 учнів , індивідуально навчається 8. Серед шкіл І-ІІІ ступеня лідирують:   Червонохатківська – 43 учні, з них на індивідуальному навчанні перебуває 22; Ягодинська І-ІІ ст – 34 учні, з яких 11– індивідуальники; Ясногородська І-ІІІ ст – 46 учнів, 7 учнів  навчаються індивідуально. Що це означає?
У класах, де менше 5 учнів, організовується індивідуальне навчання. Про це йдеться в статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту». На жаль, вчителі таких шкіл не доводять до батьків правду життя: що то значить для учня. Згідно Положення про індивідуальне навчання у початковій школі на 1 дитину відводиться лише 5 годин на тиждень, у середній ланці – 8 годин, у старшій – 12. Для прикладу, на математику у початковій ланці за программою виділяється 4 години, тобто 4 уроки, за індивідуальною формою навчання – лише один урок на тиждень. На кожен предмет дається одна четверта від тієї кількості годин, за якими займаються учні у повному класі. Більше того,  якщо на основні предмети виділяється хоча б одна година на тиждень, то на предмети для загального розвитку дитини: образотворче, музичне мистецтво, фізичну культуру всього 0,5 чи 0,25 години на тиждень, а це – один урок на місяць! Про яку якість освіти може йти мова? А якщо ваша дитина  має талант в одному із цих напрямів? Як його розвинути?
Держава виділяє 8тис. грн. на одного учня  – для міської місцевості, 15тис.грн – для учнів шкіл  сільської місцевості, реальна вартість утримання 1-го учня у школах, де навчається 20 учнів, складає більше 20 тисяч грн. Щоб забезпечити якісну освіту в таких навчальних закладах, потрібні  великі кошти, які спрямовуються на утримання приміщення, оплату праці та комунальних платежів.  Наприклад, у Червоних Хатках утримання одного учня обходиться у 23420 грн. на рік, штатна чисельність  дорівнює 24 (педагоги і обслуговуючий персонал), середня заробітна плата – 2104 грн, у Хижинецькій ЗОШ – 19149 грн на одного учня, 12 працівників  із середньою заробітною платою  1784 грн,  у Ясногородській ЗОШ – 18404 грн  на учня, 29 працівників , і середня заробітна плата сягає 2086 грн. 
Враховуючи фінансовий ресурс, виділений на ці навчальні заклади, неважко прорахувати, що коштів не вистачає. 
Вчителі  для збереження закладу і робочих мість ідуть на велику кількість заходів, свідомо зменшують щорічні виплати і майбутню пенсію, та врешті- решт тільки відтягують процес оптимізації.  Для чого такі жертви?
Реорганізовувати школи – це болісний процес і велика відповідальність. Треба ж подумати і про підвезеннядітей, і про працевлаштування звільнених працівників . Цей процес має бути плановим, продуманим,  аргументованим, прийнятним для учнів,батьків та учителів.
На сьогодні рішення щодо оптимізації мережі  приймає районна рада. Дане питання не знімається з порядку денного, додатково вивчається та аналізується. 
Гідне поваги те, як затято жителі сіл обстоюють свою школу, вчителів. Мовляв, вони – найкращі, дають гарні знання і путівку в життя дітям. Часто чую: «Є школа – є село!».При цьому слухати не хочуть про обов’язкове для всіх ЗНО.
Та ні, школа з 20-40дітками не порятують село! Життя селу дают підприємства, робочі місця, економічний розвиток. Майбутня  децентралізація та обговорювана Концепція розвитку освіти на 2015-2020 роки створять умови, за яких малокомплектні школи не зможуть існувати, адже згідно вимог Концепції, у школах I-II ступенів наповнюваністьповинна бути не менше 100 дітей, I-III ступенів – не менше 200! 
 Наш  район відстає у підготовці до цих змін.
Батькам хочу пояснити, що кращі знання їхні діти здобудуть у школі, яка забезпечена сучасними матеріально-технічною та навчальною базами, освітніми технологіями, учителями-професіоналами, а не навчаючись у малокомплектній школі, де в класі по одному-два учні. Так, у нас гарні приміщення шкіл, розраховані приймати 100 і більше учнів, та біда – учнів немає. Приміщенням потрібно шукати застосування, і ми будемо працювати над  цим. Так, у реорганізованій Миропільській ЗОШ І ступеня  плануємо розмітити гуртки Школи мистецтв.
Водночас хочу наголосити, що ніхто тут із плеча рубати не буде. Оптимізація навчальних закладів відбуватиметься лише за згодою територіальної громади і є виключ¬но компетенцією сільських, селищних і районної рад. Врешті,оптимізаці навчальних закладів зумовить економію бюджетних коштів, які будуть спрямовані  на оновлення комп’ютерної техніки в закладах освіти, поліпшення матеріально-технічної бази, проведення капітальних ремонтів приміщень  та покращення якості освітніх послуг.
Тож, зважаючи на вищевикладені перспективи, звертаюсь до батьків, вчителів, органів місцевого самоврядування з проханням проаналізувати і зрозуміти перспективу оптимізації і розвитку освіти району. В центрі  уваги і турботи має  бути учень, а не чиїсь власні чи колективні амбіції.
Оксана ГАВРИЛОВА,
завідуюча відділом освіти РДА

                              Учні  без якісної освіти. Хто винен?
Освіта – це інвестиції в майбутнє, основа успішної кар'єри і гідного життя. Від того, які знання здобудуть наші діти, залежатиме  їхня доля та доля нашої країни. Саме тому Уряд України продовжує реформи в галузі освіти, спрямовані на досягнення європейського рівня знань.

В освітянській сфері уже давно говорять про реформи, зміни у термінах навчання, профільне навчання, гарантований доступ до вищої освіти,  покращення якості навчання. Лише говоримо – проте змінювати і змінюватись не хочемо самі. Як показало останнє засідання сесії районної ради,  процес реформування і забезпечення якісною освітою дітей району свідомо затягується.  Питання оптимізації мережі навчальних закладів виникло не сьогодні. У зв’язку із щорічним зменшенням чисельності учнів, його потрібно було розглядати ще років 5 тому. Так наприклад, у 2010\11н. році у районі нараховувалось 3599 учнів, 2014\15 – 3068, нині  2015\16– 2987. Мережа класів і учнів постійно зменшується, заклади освіти  та кількісний вчительський склад лишається незмінним.Нині на теренах району нараховується 27 шкіл. З них: загальноосвітніх навчальних закладів І ступеня – 3 (у сільській місцевості);  І-ІІ ступенів – 6 (1– у міській місцевості, 5 – у сільській); І-ІІІ ст. – 18, з них закладів нового типу – 4 (3 – у міській, 1 – у сільській місцевостях). У зв’язку з малою кількістю дітей та недостатністю фінансування  у 2015 році було ліквідовано 3 школи: (Малокозарську(15 учнів), Годиську(..) ЗОШ І-ІІ ст, Пилипо-Кошарську(6 учнів)ЗОШ І ст., а також рерганізованоНивненську(10 учнів) ЗОШ І-ІІ ст. у І ступінь. З 1 листопада 2015 року  буде реорганізовано  Миропільську ЗОШ І-ІІ ст. в Миропільську ЗОШ І ст., Врублівський ліцей – у Врублівську ЗОШ І-ІІІ ст.Станом  на 1 вересня 2015 року у районі  є школи І-ІІ ст.з надзвичайно малою наповнюваністю класів. Хижинецька ЗОШ І-ІІ ст.  нараховує  21 учня,  з них 11 навчаються за індивідуальною формою.  Товщанська ЗОШ І-ІІ ст. – 36 учнів , індивідуально навчається 8. Серед шкіл І-ІІІ ступеня лідирують:   Червонохатківська – 43 учні, з них на індивідуальному навчанні перебуває 22; Ягодинська І-ІІ ст – 34 учні, з яких 11– індивідуальники; Ясногородська І-ІІІ ст – 46 учнів, 7 учнів  навчаються індивідуально. Що це означає?У класах, де менше 5 учнів, організовується індивідуальне навчання. Про це йдеться в статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту». На жаль, вчителі таких шкіл не доводять до батьків правду життя: що то значить для учня. Згідно Положення про індивідуальне навчання у початковій школі на 1 дитину відводиться лише 5 годин на тиждень, у середній ланці – 8 годин, у старшій – 12. Для прикладу, на математику у початковій ланці за программою виділяється 4 години, тобто 4 уроки, за індивідуальною формою навчання – лише один урок на тиждень. На кожен предмет дається одна четверта від тієї кількості годин, за якими займаються учні у повному класі. Більше того,  якщо на основні предмети виділяється хоча б одна година на тиждень, то на предмети для загального розвитку дитини: образотворче, музичне мистецтво, фізичну культуру всього 0,5 чи 0,25 години на тиждень, а це – один урок на місяць! Про яку якість освіти може йти мова? А якщо ваша дитина  має талант в одному із цих напрямів? Як його розвинути?Держава виділяє 8тис. грн. на одного учня  – для міської місцевості, 15тис.грн – для учнів шкіл  сільської місцевості, реальна вартість утримання 1-го учня у школах, де навчається 20 учнів, складає більше 20 тисяч грн. Щоб забезпечити якісну освіту в таких навчальних закладах, потрібні  великі кошти, які спрямовуються на утримання приміщення, оплату праці та комунальних платежів.  Наприклад, у Червоних Хатках утримання одного учня обходиться у 23420 грн. на рік, штатна чисельність  дорівнює 24 (педагоги і обслуговуючий персонал), середня заробітна плата – 2104 грн, у Хижинецькій ЗОШ – 19149 грн на одного учня, 12 працівників  із середньою заробітною платою  1784 грн,  у Ясногородській ЗОШ – 18404 грн  на учня, 29 працівників , і середня заробітна плата сягає 2086 грн.  Враховуючи фінансовий ресурс, виділений на ці навчальні заклади, неважко прорахувати, що коштів не вистачає. Вчителі  для збереження закладу і робочих мість ідуть на велику кількість заходів, свідомо зменшують щорічні виплати і майбутню пенсію, та врешті- решт тільки відтягують процес оптимізації.  Для чого такі жертви?Реорганізовувати школи – це болісний процес і велика відповідальність. Треба ж подумати і про підвезеннядітей, і про працевлаштування звільнених працівників . Цей процес має бути плановим, продуманим,  аргументованим, прийнятним для учнів,батьків та учителів.На сьогодні рішення щодо оптимізації мережі  приймає районна рада. Дане питання не знімається з порядку денного, додатково вивчається та аналізується. Гідне поваги те, як затято жителі сіл обстоюють свою школу, вчителів. Мовляв, вони – найкращі, дають гарні знання і путівку в життя дітям. Часто чую: «Є школа – є село!».При цьому слухати не хочуть про обов’язкове для всіх ЗНО.Та ні, школа з 20-40дітками не порятують село! Життя селу дают підприємства, робочі місця, економічний розвиток. Майбутня  децентралізація та обговорювана Концепція розвитку освіти на 2015-2020 роки створять умови, за яких малокомплектні школи не зможуть існувати, адже згідно вимог Концепції, у школах I-II ступенів наповнюваністьповинна бути не менше 100 дітей, I-III ступенів – не менше 200!  Наш  район відстає у підготовці до цих змін.Батькам хочу пояснити, що кращі знання їхні діти здобудуть у школі, яка забезпечена сучасними матеріально-технічною та навчальною базами, освітніми технологіями, учителями-професіоналами, а не навчаючись у малокомплектній школі, де в класі по одному-два учні. Так, у нас гарні приміщення шкіл, розраховані приймати 100 і більше учнів, та біда – учнів немає. Приміщенням потрібно шукати застосування, і ми будемо працювати над  цим. Так, у реорганізованій Миропільській ЗОШ І ступеня  плануємо розмітити гуртки Школи мистецтв.Водночас хочу наголосити, що ніхто тут із плеча рубати не буде. Оптимізація навчальних закладів відбуватиметься лише за згодою територіальної громади і є виключ¬но компетенцією сільських, селищних і районної рад. Врешті,оптимізаці навчальних закладів зумовить економію бюджетних коштів, які будуть спрямовані  на оновлення комп’ютерної техніки в закладах освіти, поліпшення матеріально-технічної бази, проведення капітальних ремонтів приміщень  та покращення якості освітніх послуг.Тож, зважаючи на вищевикладені перспективи, звертаюсь до батьків, вчителів, органів місцевого самоврядування з проханням проаналізувати і зрозуміти перспективу оптимізації і розвитку освіти району. В центрі  уваги і турботи має  бути учень, а не чиїсь власні чи колективні амбіції.

Оксана ГАВРИЛОВА,

завідуюча відділом освіти РДА

НОВ�Н�