« Новини

Об'єднання громад: реформа триває

Об’єднання громад: реформа триває

  Реформа місцевого самоврядування - одна із найважливіших реформ, яку має здійснити Україна для покращення якості життя людей та економічного зростання – набирає обертів. Однією із найважливіших її складових є децентралізація, або передача максимуму повноважень та ресурсів на місця шляхом створення спроможних територіальних громад.

Відповідно до норм діючого законодавства на Житомирщині сьогодні завершується її перший етап: підготовлено перспективний план формування спроможних громад області, який знаходиться на затвердженні в Кабінеті Міністрів України, і жителі міст, сіл та селищ вже цього літа вступають у другу активну фазу реалізації задуманого - розпочнуть процес добровільного об’єднання громад.

То як далі рухатиметься реформа? Які послідовні кроки належить пройти територіальним громадам на шляху до реального об’єднання. Як сформувати справді ефективну та відповідальну модель територіальної  влади, яка зможе зробити життя людей справді комфортнішим та заможнішим?

   Хто з ким, як і для чого має об’єднуватися

  Як відомо, Житомирщина однією із перших областей України підготувала проект Перспективного плану формування спроможних територіальних громад. Документ дуже важливий і знаковий, що підтверджує: назад, до старої адміністративної системи, ходу немає. Громади Житомирщини готові розвивати свої території за новими правилами та підходами, як це відбувається в усіх демократичних країнах Європи. Люди демонструють чітке бажання об’єднуватися, оновлювати публічну владу, нести  відповідальність за якість життя в місті, селі, селищі, не чекаючи вказівок згори, а самі жителі громад – готові контролювати ефективність влади, брати участь у прийнятті всіх управлінських рішень на місцях.

Схема об’єднання громад така. Малі села об’єднуються навколо міст, селищ та більших сіл. Це – нові адміністративні центри. Вони відповідно набудуть статусу міст обласного значення, а їхні бюджети напряму взаємодіятимуть з Державним бюджетом України, оминаючи додаткові рішення обласної чи районної рад.

Чому міста та селища? Бо саме в них є активність: підприємства, бюджетні установи, місцевий бізнес, і саме до таких населених пунктів тяжіють села – там працюють люди, туди їздять на базар аби щось продати, щось купити. Але це має бути не просте приєднання «слабших» громад, і тим більше не «поглинання», адже об’єднуються не населені пункти, а люди навколо центру, де «кипить» життя.

Об’єднаються природні ресурси (територія нової громади зростає десь в середньому до 400 квадратних кілометрів), що дозволяє акумулювати значні кошти земельного податку та податку з доходів фізичних осіб та фінансові ресурси.

Які повноваження буде виконувати об’єднана громада?

Рівень самостійності громад і повноважень органів місцевого самоврядування буде високим. Тобто все те, що найефективніше вирішуватиметься на рівні громади, буде туди передано. А це – первинна медицина, дошкільна і шкільна освіта, культура та спорт, благоустрій і комунальні послуги, охорона порядку та пожежогасіння, пасажирські перевезення, соціальні послуги, забезпечення соціального захисту (виплата пенсій, субсидій, компенсацій, забезпечення надання пільг), містобудування та адміністративні послуги.

На території громади також діятимуть структурні підрозділи територіальних органів центральних органів виконавчої влади, які надаватимуть послуги з: санітарно-епідеміологічного захисту, ветеринарного контролю,  казначейського обслуговування, реєстрації актів цивільного стану.

Не буде районних державних адміністрацій та районних рад, які до сьогодні просто дублювали функції одне одного.

За  місцевим бюджетом буде закріплено податки, які за своєю природою є досить стабільними та прив’язаними до території: податок на землю,  нерухомість, на доходи з фізичних осіб, єдиний податок, а також частина податку на прибуток з підприємств. Об’єднана громада отримає 25 %  екологічного податку та 5% акцизного податку та інші.

За нестачі коштів об’єднані територіальні громади отримують дотацію вирівнювання. Держава надаватиме державні субвенції та дотації на освіту, охорону здоров’я, соціальний захист.

Для тих громад, які вирішать об’єднатися, держава додатково виділятиме гроші та сприятиме залученню міжнародних грантів на реалізацію проектів із реконструкції закладів бюджетної сфери та доріг.

Доступ до адміністративних послуг

Адміністративні та соціальні послуги, які нині надаються у райцентрах, в тому самому або більшому обсязі надаватимуться в адміністративних  центрах об’єднаних громад. Тобто відстань до органів влади для їх споживачів скоротиться.

Тобто оформляти пенсію, субсидію, допомогу на дітей, допомогу людям із низькими статками, отримувати дозвільні документи на будівництво, ведення бізнесу, свідоцтво про народження, смерть, оформлення спадщини тощо можна буде безпосередньо у центрі громади.

У населених пунктах, які не стануть адміністративними центрами об’єднаних територіальних громад, працюватимуть сільські старости. Вони  переберуть на себе значну частину повноважень голів нинішніх територіальних громад та секретарів сільських рад, а також будуть наділені іншими додатковими повноваженнями.

 

Принципи та умови об’єднання

Визначальними принципами у процесі об’єднання громад є добровільність, повсюдність, державна підтримка, прозорість та відкритість.

Умовами до об’єднання є суміжність та нерозривність територій, спроможність та економічна ефективність. При об’єднанні також до уваги беруться природні, історичні, етнічні чинники, які впливають на соціально-економічний розвиток територій.

Щодо часових меж та етапів об’єднання громад, то закон передбачає їх не суворими, а максимальними. Процес об’єднання може відбуватися упродовж півроку. У багатьох громадах області він вже розпочався.

  13 послідовних кроків на шляху до об’єднання громад

Крок 1. Ініціювання добровільного об’єднання територіальних громад.  Пропозиції можуть надходити від сільського, селищного, міського голови; не менш як третини депутатів місцевих рад; членів територіальної громади; органів самоорганізації населення. Пропозиція повинна містити перелік територіальних громад, що об’єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів та визначення адміністративного центру.

Крок 2. Сільський, селищний, міський голова організовує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об’єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження пропозиції. Порядок проведення громадського обговорення  визначається місцевими радами (сільською, селищною, міською).

Крок 3. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення:
про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.

Крок 4. Сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об’єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.

Крок 5. Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об’єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня її надходження.

Крок 6. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад та делегування представників до спільної робочої групи. Хоча на цьому етапі може бути прийняте рішення і про відмову в наданні згоди на об’єднання. Тоді, звісно, це буде останній крок саме для тієї ради, яка відмовиться від пропозиції об’єднатися.

  Крок 7. У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об’єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об’єднання:

-       приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад;

-       інформує про це обласну раду, обласну державну адміністрацію.

Отже, лише коли всі ради міст, селищ чи сіл, які хочуть об’єднатися, приймуть відповідні рішення, створюється спільна робоча група.

Крок 8. Утворення спільної робочої групи, що є початком власне процедури добровільного об’єднання територіальних громад.

Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об’єднується. Саме на спільну робочу групу покладається обов’язок готувати проекти відповідних рішень місцевих рад щодо добровільного об’єднання територіальних громад.

Проекти рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад повинні містити:

- перелік територіальних громад, що об’єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів;

- визначення адміністративного центру об’єднаної територіальної громади та її найменування;

- план організаційних заходів щодо добровільного об’єднання територіальних громад.

Крок 9. Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов’язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад. За результатами обговорення сільські, селищні, міські голови вносять питання про схвалення проекту на розгляд сільських, селищних, міських рад.

Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з урахуванням результатів громадського обговорення.

Крок 10. Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об’єднання територіальних громад у п’ятиденний термін подаються обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.

Крок 11. Обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об’єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

Крок 12. У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішення про добровільне об’єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об’єднання територіальних громад, звертається з поданням до обласної ради про утворення об’єднаної територіальної громади.

Крок 13. Обласна рада протягом 30 днів розглядає подання про утворення об’єднаної територіальної громади та приймає відповідне рішення. Якщо до складу об’єднаної територіальної громади передбачається входження територіальної громади, розташованої на території суміжного району, обласна рада звертається з поданням до Верховної Ради України щодо зміни меж відповідних районів у порядку, визначеному законом. У такому разі питання про утворення об’єднаної територіальної громади розглядається обласною радою протягом 30 днів з дня набрання чинності рішенням Верховної Ради України про зміну меж відповідних районів.

Україна вже не зверне зі шляху до децентралізації. І своє слово мають сказати не державні службовці і не політики, а люди – жителі громад. Тиснути ніхто ні кого не буде.

Хочемо весь річний бюджет села витрачати на утримання одного сільського голови – не об’єднуймося, а хочемо мати заможні та багаті села, комфортні та зручні міста – починаймо діяти і рухатися вперед. Шляхом. який обрала вільна і справді демократична щаслива Європа.

 

 Офіс реформ у Житомирській області

НОВ�Н�